سوالات عمومی مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل


۱- نحوه ارسال مدارك و تشكيل پرونده و مراحل رسيدگي به پرونده‌ها در بنياد چگونه است؟

پاسخ پرسش فوق در صفحه اصلي پايگاه اينترنتي بنياد قابل حصول است. آدرس و شماره‌هاي تماس بنياد در قسمت ارتباط با ما قيد شده است


۲- چگونه مي‌توان از وصول نامه‌هاي ارسال شده به بنياد و شماره پيگيري آن اطلاع يافت؟

اطمينان از وصول نامه‌هاي ارسالي به بنياد و شماره و تاريخ ثبت آن در بنياد صرفا از طريق دبيرخانه بنياد امكانپذير مي‌باشد.


۳- چه افرادي مصداق آيين‌نامه احراز استعدادهاي برتر و نخبگي و حمايتهاي مادي و معنوي بنياد مي‌باشند؟

به متن آيين‌نامه و دستورالعملهاي مربوطه در پايگاه اينترنتي بنياد مراجعه فرماييد.


۴- چگونه مي‌توان با رييس و ديگر مسئولان بنياد ملاقات حضوري داشت؟

انجام ملاقات حضوري مستلزم درخواست كتبي و پركردن فرمهاي ملاقات توسط مسئول مربوطه در بنياد مي‌باشد. پس از تاييد انجام ملاقات با شماره تلفني كه فرد متقاضي ارائه داده است تماس گرفته‌ مي‌شود و تاريخ و زمان ملاقات به اطلاع وي مي‌رسد. لازم به ذكر است كه فرد متقاضي بايد موضوع ملاقات را به صورت دقيق و كامل در نامه فرم مربوطه ذكر نمايد.


۵- آيا بنياد طرح پژوهشي مي‌پذيرد و بودجه‌اي براي انجام طرحهاي پژوهشي مرتبط اختصاص مي‌دهد؟

طرحهاي پژوهشي پيشنهادي نخبگان و استعدادهاي برتر بر اساس ضوابط مصوب بنياد و پس از اطلاع رساني از طريق سايت بنياد رسيدگي مي‌شوند.


۶- آيا امكان برقراري ارتباط تلفني با كارشناسان بنياد براي پيگيري پرونده و يا نامه‌هاي ارسالي وجود دارد؟

بنياد هيچ پرونده‌اي را راكد نگه نمي‌دارد و در صورتي‌كه صاحب پرونده شرايط مورد نظر بنياد براساس آيين‌نامه احراز استعدادهاي برتر و نخبگي را داشته باشد، مشمول حمايتهاي مادي و معنوي بنياد خواهد شد و با وي براي انجام اقدامات مقتضي تماس حاصل مي‌شود. پيگيري نامه‌هاي ارسالي نيز صرفاً از طريق دبيرخانه بنياد مقدور مي‌باشد.


۷- بررسي پرونده‌ها در بنياد چگونه است؟

بررسي پرونده‌ها براساس فلوچارتهايي كه در پايگاه اينترنتي بنياد در بخش مراحل تشكيل و بررسي پرونده‌ها قرار دارند، انجام مي‌شود. بررسي پرونده‌ها در بنياد در اسرع وقت انجام مي‌شود و در حال حاضر به سرعت به تقاضاهاي افرادي كه واجد شرايط استعداد برتر و نخبگي براساس آيين‌نامه و دستورالعملهاي مربوطه باشند، رسيدگي و به افراد پاسخ داده مي‌شود.


۸- چگونه مي‌توان تاييديه‌ها و گواهي‌هاي مورد نظر بنياد را از سازمانهاي مربوطه تهيه و ارائه نمود؟

با توجه به افتخاري كه فرد متقاضي دارد، در بخش مراحل تشكيل و بررسي پرونده‌هاي پايگاه اينترنتي بنياد راهنمايي‌هاي لازم ارائه شده است. لازم به ذكر است كه برخي از تاييديه‌ها توسط خود بنياد از مراجع مربوطه پي‌گيري مي‌شود. مثلاً نفرات برتر المپيادهاي علمي دانش‌آموزي و دانشجويي اعم از كشوري و بين‌المللي، نفرات برتر كنكور سراسري دوره كارشناسي، نفرات برتر مسابقات قرآني معتبر و نفرات برتر جشنواره‌هاي داخلي معتبر از جمله اين مصاديق هستند، اما برخي از تاييديه‌ها بايد توسط خود فرد تهيه و در پرونده درج شود كه از جمله آن‌ها مي توان به مخترعان و مكتشفان، دانش‌آموختگان برتر دانشگاهي و حوزوي، آفرينندگان آثار بديع و ارزنده ادبي و هنري اشاره كرد .


۹- بنياد ملي نخبگان چه تسهيلاتي در اختيار افراد واجد شرايط قرار مي دهد؟

هرگونه تسهيلاتي كه به تصويب برسد در پايگاه اينترنتي بنياد قرار داده مي شود. لذا براي اطلاع از تسهيلات بنياد به اين پايگاه اينترنتي مراجعه شود.


۱۰- چرا به برخي از نامه‌ها پاسخ منفي داده مي شود و يا صاحبان برخي از پرونده‌ها مصداق استعداد برتر يا نخبگي شناخته نمي شوند؟

بنياد براساس ضوابط و دستورالعمل‌هاي خود از جمله آيين‌نامه احراز استعدادهاي برتر و نخبگي كه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است به پرونده‌ها رسيدگي مي‌كند و افرادي كه مصداق اين ضوابط نيستند مشمول حمايت‌هاي بنياد قرار نمي‌گيرند.


۱۱- چرا برخي از افتخارات مثل رتبه اول كنكور كارشناسي ارشد در آيين‌نامه احراز استعدادهاي برتر و نخبگي قيد نشده است؟

آيين‌نامه مذكور مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و ملاك عمل بنياد در رسيدگي به پرونده‌ها مي‌باشد . به استناد ماده ۷ آيين‌نامه احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افتخارات ديگر پس از بررسي و تصويب هيات امناء بنياد در شمول آيين‌نامه احراز قرار مي‌گيرند و از طريق سايت بنياد به اطلاع عموم رسانده مي‌شود.


۱۲- آيا بنياد افراد واجد شرايط استعداد برتر و نخبگي را به ارگان‌هاي ديگر براي تسهيل امور آنها معرفي مي‌كند؟

بنياد كسي را به جايي معرفي نمي‌كند و در صورت لزوم مكاتبات اداري را خود بنياد انجام خواهد داد و پاسخ را نيز از طريق اداري دريافت مي‌كند.